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Politics and mass media

Research Group on German Affairs

13.09.2004 · C·A·P


Mass media act as a central agency for politics in modern democracies: Organisations like parties, unions and associations are dependent on mass-media reporting, if they want to get through to numerous target groups.

The citizens themselves get their information on the events of the day and on the developments in state and society mainly from media reporting. Only a few can rely on direct, own impressions and experiences, which moreover are restricted to local frames of reference. The image of politics and of the political actors as well is consequently an image, which is mainly conveyed by media. Mass media are at the same time indicator and factor of political-cultural changes.

Literature

Korte, Karl-Rudolf und Gerhard Hirscher (Hrsg.), Darstellungspolitik oder Entscheidungspolitik? Über den Wandel von Politikstilen in westlichen Demokratien, München 2000.

Ders. und Gerhard Hirscher (Hrsg.), Aufstieg und Fall von Regierungen. Machterwerb und Machterosionen in westlichen Demokratien, München 2001.

Glaab, Manuela, Politikvermittlung in der Mediendemokratie - Indikator und Faktor politisch-kulturellen Wandels, in: Politische Kultur im Prozess der inneren Einheit, hrsg. von der Bayerischen Landeszentrale für politische Bildungsarbeit, München 1999, S. 25-46.

Dies., Mediatisierung als Machtquelle von Regierungschefs, in: Normen, Stile, Institutionen - zur Geschichte der Bundesrepublik, hrsg. von der Bayerischen Landeszentrale für politische Bildungsarbeit, München 2001, S. 135-145.

Kießling, Andreas, Stoiber, Laptop und Lederhose: Die CSU im doppelten Medienwahlkampf 1998, in: Civis mit Sonde, 2/1998, S. 11-16.


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