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Bildungskooperation zwischen Europa und den Golfstaaten

Konferenz an der Kuwait University

Michael Bauer, Center for Applied Policy Research (C·A·P), in cooperation
with the Bertelsmann Stiftung's project Europe and the Middle East, Christian Koch - Gulf Research Center: Promoting EU-GCC Cooperation in Higher Education, Policy Brief, May 2009, Gulf Research Center 2009

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19.03.2009 · C·A·P



Am 10. und 11. März 2009 fand an der Kuwait University eine Konferenz zur Zusammenarbeit zwischen der Europäischer Union und den Staaten des Golfkooperationssrats (GKR) im Bereich der Hochschulbildung statt. Die Veranstaltung wurde im Rahmen des von der Europäischen Kommission mitfinanzierten al-Jisr Projekts durchgeführt, an dem das Centrum für angewandte Politikforschung (C·A·P) als Partner der Bertelsmann Stiftung beteiligt ist.

Der inhaltliche Schwerpunkt der Tagung lag vor allem auf den verschiedenen Reformen der GKR-Staaten im Hochschulsektor. Die Golfstaaten haben in diesen Bereich in den vergangenen Jahren viel Geld investiert. Damit soll der Sprung in die Wissensgesellschaft geschafft und die Region auf die Zeit nach dem Öl vorbereitet werden. Besondere Aufmerksamkeit erfuhren dabei Großprojekte wie die Education City in Katar, das Knowledge Village in Dubai oder die King Abdullah University of Science and Technology in Saudi Arabien.

Einigkeit zwischen den Konferenzteilnehmern herrschte, dass der nachhaltige Erfolg solcher Großprojekte aber auch kleinformatigerer Kooperationen davon abhängt, ob es gelingt die Qualität der Bildungsimporte zu sichern und einen tatsächlichen Wissenstransfer an den Golf zu erreichen.

Eine genauere Betrachtung der verschiedenen Projekte zeigt, dass die Bilanzen dabei recht unterschiedlich ausfallen. Dies liegt einerseits daran, dass einige der ausländischen Bildungsanbieter in erster Linie daran interessiert sind, für viel Geld qualitativ minderwertig Abschlüsse zu verkaufen. Institutionen wie die Katar-Stiftung wählen daher nur internationale Spitzenuniversitäten als Partner aus, die die in ihrem Heimatland üblichen Qualitätskontrollen gleich mitbringen müssen. Andererseits bestehen oftmals Wissensdefizite bei den Studenten aus den Golfstaaten, die auf Mängel im allgemeinen Bildungssystem zurückzuführen sind. Viele ausländische Hochschulen verlangen von ihren Studenten am Golf daher, dass sie entsprechende Vorbereitungskurse absolvieren, die sich über bis zu zwei Semester erstrecken.


V.l.n.r.: Haila al-Mekaimi (Kuwait University), Christian-Peter Hanelt
(Bertelsmann Stiftung), Abdullah al-Fayd (Kuwait University), Antonia
Calvo Puerta (Europäische Kommission), Beatrix Kania (Deutsche
Botschaft).

Die Golfstaaten dürfen sich bei ihren Reformen nicht auf den Hochschulbereich beschränken, sondern müssen auch ihr allgemeines Schulbildungssystem verändern, wenn sie den Ansprüchen einer Wissensgesellschaft gerecht werden wollen. Hier muss der Anteil von naturwissenschaftlichen Fächern und Fremdsprachen erhöht und die Lehrmethoden so verändert werden, dass Kreativität, kritisches Denken und Abstraktionsvermögen geschult werden. Diese verlangt in der Konsequenz auch Veränderungen im Bereich der Lehrerausbildung.


Muhammad al-Rumaihi (Kuwait) bei seinem Beitrag.

In den einschlägigen politischen Strategiedokumenten der Golfstaaten zum Bildungssektor wird diese Problematik zwar erkannt, allerdings wurde die Umsetzung entsprechender Reformen bislang oft nicht entschieden genug verfolgt.

Zur inhaltlichen Vorbereitung der Konferenz stellte das C·A·P in Zusammenarbeit mit dem Golf Research Center ein Conference Overview Paper zusammen, das die politischen und rechtlichen Grundlagen der Kooperation zwischen EU und Golfstaaten im Bildungsbereich zusammenfasst und einen Überblick über bestehenden Kooperationsformate gibt. Ein Strategiepapier, mit Handlungsempfehlungen für die EU-Kommission und für die Golfstaaten auf Grundlage der Konferenzergebnisse ist in Vorbereitung.

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Taking Stock of the EU-GCC Cooperation in Education,
Science, and Technology: Conference Overview Paper

Compiled by the Center for Applied Policy Research (C·A·P), Munich and the Gulf Research Center (GRC), Dubai, March 2009

Report in English

Cooperation in Higher Education between Europe and the Gulf States

On 10th and 11th March 2009 a conference on cooperation in higher education between the European Union and the states of the Gulf-Cooperation-Council (GCC) took place at Kuwait University. The event was conducted within the framework of the al-Jisr project, which is co-financed by the European Commission. The Center for Applied Policy Research (C·A·P) participates in the al-Jisr project as a partner of the Bertelsmann Foundation.

The conference focused on the various reforms the GCC-states implemented in the higher education sectors. In the past years the Gulf States invested large sums of money in this field. In addition to that, they opened their national education sectors for international universities in order to increase the quality of higher education and research. With these efforts the Gulf States aim at becoming knowledge-based societies and readying their economies for the post-oil era. In this regard, particular attention is being paid to well-known projects like Education City in Qatar, Knowledge Village in Dubai, or King Abdullah University of Science and Technology in Saudi Arabia.

The participants of the conference agreed that the sustainability of the success of such a large-scale project, as well as cooperation of a more limited scope, depends on securing the quality of education imports and on achieving an actual knowledge transfer in the Gulf States.

Upon closer examination the results of the different projects vary. Some foreign providers are primarily motivated by commercial interests and are trying to sell low-quality degrees for large sums of money. Therefore, institutions like the Qatar Foundation only choose international top universities as partners. These universities are invited to establish their best rated academic programmes in Qatar. In these programmes, the universities have to apply the same quality-standards as at their home campuses. On the other hand, due to deficits in the general education systems, students from the Gulf Region often display shortcomings regarding knowledge and academic skills. Therefore, many foreign universities demand from their students a completion of preparation courses that may take up to two terms.

The Gulf States have to broaden their reform agendas beyond the field of higher education to include their general education system, too. Otherwise they will ultimately fail their declared aim to meet the demands of the knowledge society. The share of natural science subjects and foreign languages has to be increased, and there is a need to develop teaching methods that encourage creativity, critical thinking, and abilities to abstract thought instead of memorizing. As a consequence, changes in the training of teachers are necessary, too.

In the political strategy documents of the Gulf States concerning education, these problems are clearly identified but the implementation of corresponding reforms has not been pursued decidedly enough.

In preparation for the conference the C·A·P and the Gulf Research Center compiled a Conference Overview Paper that summarizes the political and legal framework of cooperation between the EU and the Gulf States in the field of higher education and research. Furthermore, it provides an overview of cooperation projects that are already in place. A strategy paper with policy recommendations for the European Commission and Gulf States based on of the conference's results is in preparation.


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